Leestijd: 2 minuten
Het schijnt een heuse trend te zijn: heteromannen die graag vrouwenkleding dragen. Ze lopen op hoge naaldhakken en dragen strakke kokerrokjes. Make-up hoort er ook bij, en spiegelglad geschoren benen. Ze doen het ‘gewoon omdat ze het fijn vinden’.
De grens tussen genderideologie en genderidioterie is soms moeilijk te trekken. Maar deze nieuwe mode gooit hoge ogen om in de laatste categorie de ereprijs weg te slepen.
Toch is het een oud fenomeen, die hoge hakken. In het oude Egypte werden ze al gedragen door mannen. Oude muurschilderingen leveren het bewijs. In het middeleeuwse Perzië droegen kerels schoenen met hakken tijdens het paardrijden, omdat een fikse hak steviger grip gaf in de stijgbeugels. Tijdens de Rennaisance werd gehakt schoeisel gedragen door rijke mannen en vrouwen om hun sociale status te benadrukken.
Lodewijk XIV was in die tijd een prominent voorbeeld. Maar hij had een aanleiding. Hij was maar 1,63 meter lang. Dan moet je iets doen om je zonnekoningschap enige allure te geven. Hij schaamde er zich niet voor, voor die hakken. Op schilderijen prijkt hij met een gehakte schoen fier vooruit.
Maar deze trend blijkt dus geen voltooid verleden tijd. Alweer decennialang is er de beweging naar meer en meer genderneutrale kleding, waarbij ieder naar eigen smaak mannelijke en vrouwelijke elementen mag combineren. Het begon met vrouwen die lange broeken aantrokken.
Nu is mode altijd aan verandering onderhevig. De schilderijen van de veertiende Lodewijk herinneren ook aan een ander merkwaardig fenomeen uit die tijd: pruiken. Bezien door de bril van de 21e eeuw zijn ze tamelijk belachelijk, en eigenlijk nogal feminien. Toch waren er godvruchtige oudvaders die met dit bizarre modeverschijnsel meegingen.
Moet je de huidige beweging naar androgyne kleding dan dus zien als een betrekkelijk onschuldig modeverschijnsel, dat vanzelf weer overgaat? Of als een ietwat merkwaardig bijverschijnsel van het streven naar gendermainstreaming, maar toch weinig meer dan een randverschijnsel?
De Bijbel is er kort en duidelijk over. ‘Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet; is den HEERE uw God een gruwel’ (Deut. 22: 5).
Let wel, de kleding wordt hier dus niet zozeer als gruwelijk gezien, als wel de mens die zulke dingen doet. Die maakt zich schuldig aan grensoverschrijdend gedrag. Die overschrijdt creatuurlijke grenzen.
‘Man en vrouw schiep hij hen’!
Gepubliceerd: 10-09-2021
Commentaar: Mannen op hakken
Het schijnt een heuse trend te zijn: heteromannen die graag vrouwenkleding dragen. Ze lopen op hoge naaldhakken en dragen strakke kokerrokjes. Make-up hoort er ook bij, en spiegelglad geschoren benen. Ze doen het ‘gewoon omdat ze het fijn vinden’.
De grens tussen genderideologie en genderidioterie is soms moeilijk te trekken. Maar deze nieuwe mode gooit hoge ogen om in de laatste categorie de ereprijs weg te slepen.
Toch is het een oud fenomeen, die hoge hakken. In het oude Egypte werden ze al gedragen door mannen. Oude muurschilderingen leveren het bewijs. In het middeleeuwse Perzië droegen kerels schoenen met hakken tijdens het paardrijden, omdat een fikse hak steviger grip gaf in de stijgbeugels. Tijdens de Rennaisance werd gehakt schoeisel gedragen door rijke mannen en vrouwen om hun sociale status te benadrukken.
Lodewijk XIV was in die tijd een prominent voorbeeld. Maar hij had een aanleiding. Hij was maar 1,63 meter lang. Dan moet je iets doen om je zonnekoningschap enige allure te geven. Hij schaamde er zich niet voor, voor die hakken. Op schilderijen prijkt hij met een gehakte schoen fier vooruit.
Maar deze trend blijkt dus geen voltooid verleden tijd. Alweer decennialang is er de beweging naar meer en meer genderneutrale kleding, waarbij ieder naar eigen smaak mannelijke en vrouwelijke elementen mag combineren. Het begon met vrouwen die lange broeken aantrokken.
Nu is mode altijd aan verandering onderhevig. De schilderijen van de veertiende Lodewijk herinneren ook aan een ander merkwaardig fenomeen uit die tijd: pruiken. Bezien door de bril van de 21e eeuw zijn ze tamelijk belachelijk, en eigenlijk nogal feminien. Toch waren er godvruchtige oudvaders die met dit bizarre modeverschijnsel meegingen.
Moet je de huidige beweging naar androgyne kleding dan dus zien als een betrekkelijk onschuldig modeverschijnsel, dat vanzelf weer overgaat? Of als een ietwat merkwaardig bijverschijnsel van het streven naar gendermainstreaming, maar toch weinig meer dan een randverschijnsel?
De Bijbel is er kort en duidelijk over. ‘Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet; is den HEERE uw God een gruwel’ (Deut. 22: 5).
Let wel, de kleding wordt hier dus niet zozeer als gruwelijk gezien, als wel de mens die zulke dingen doet. Die maakt zich schuldig aan grensoverschrijdend gedrag. Die overschrijdt creatuurlijke grenzen.
‘Man en vrouw schiep hij hen’!
Gepubliceerd: 10-09-2021
Laurens van der Tang
Ook interessant
Commentaar: Over de regenboog en de aap van God
Op 11 oktober was het ‘coming-outday’, een dag waarop er overal regenboogvlaggen wapperden. Mooi, dat zo’n Goddelijk teken gebruikt wordt, toch? Nou,
De veranderende vaderrol in gezin en maatschappij
Wat is de invloed van de vader die met zijn kind(eren) meer vriend is dan vader?
Opvoeden tot man
Voor Jo en Fritz in ‘De wereld in’ is het geen vraag waartoe ze jongens op moeten voeden. Zij moeten leren om
De schoonheid van onderdanigheid
Er zijn woorden waar onze cultuur geen raad meer mee weet. Zoals ‘onderdanigheid’. Het staat zo haaks op het ideaal van autonomie
Commentaar: Schots en scheef
Kleuters vanaf vier jaar mogen zelf bepalen tot welk geslacht ze willen behoren. Onderwijzers hebben zich daarnaar te voegen. Dat blijkt uit
Conversiewet breekijzer in sfeer van kerk en school
De moed om staande te blijven
De documentaire van RTL over de LHBTI-ideologie
Manifest ‘Het Huis op de Rots
Charlie Kirk (31) vermoord
Populaire artikelen
Wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?
Bijeenkomsten
19 september 2025 / 19 september 2025
20 september 2025 / 20 september 2025
26 september 2025 / 26 september 2025
29 september 2025 / 29 september 2025
30 september 2025 / 30 september 2025