Polyamorie wordt steeds meer geaccepteerd

Mensen in een polyamoreuze relatie slaan de handen in elkaar in Buenos Aires. Bron: Getty Images/Ronaldo Schmidt/AFP
Leestijd: 4 minuten

Steeds meer mensen leven samen in een polyamoreuze relatie. Zolang dit met aller toestemming gebeurt, zou het ‘ethisch’ zijn. De kosten die aan polyamorie verbonden zijn laten echter zien dat dit onmogelijk is.

Een nieuwe datingshow op NBC’s Peacock-streamingdienst toont stellen die op zoek zijn naar een derde persoon om toe te voegen aan hun relatie. Vorig jaar meldde de dating-app Tinder dat 41 procent van de generatie Z-bevolking openstond voor het nastreven van niet-monogame relaties. De app heeft onlangs meer dan een dozijn opties voor voornaamwoorden en vijf verschillende opties voor relatiestructuren toegevoegd, waaronder ‘ethische non-monogamie’.

Polyamorie steeds meer een optie

Hoewel uit onderzoek blijkt dat slechts ongeveer 5 procent van de Amerikanen momenteel een polyamoreuze relatie heeft, zou de groeiende belangstelling voor en acceptatie hiervan talloze relaties en gezinnen kunnen schaden.

Uit een onderzoek uit 2023 van het online datingbedrijf Match blijkt dat slechts 49 procent van de alleenstaande Amerikanen monogamie als hun ‘ideale seksuele relatiestructuur’ noemde. Ruim 30 procent had al een relatie met meer dan twee personen. In zijn boek Cheap Sex: The Transformation of Men, Marriage, and Monogamy schrijft socioloog Mark Regnerus dat 24 procent van de kerkgangers tussen de 24 en 35 jaar consensuele non-monogamie als moreel aanvaardbaar beschouwt.

Non-monogamie is een overkoepelende term voor relaties waarin een stel ermee instemt externe romantische of seksuele partners te hebben. Polyamorie verwijst specifiek naar een gesloten groep van meer dan twee mensen die zich bezighouden met romantiek of seksueliteit.

In februari wierf de Organisatie voor Polyamorie en Ethische Non-Monogamie partijen om nieuwe wetgeving in twee Californische steden te steunen. Volgens hen zouden de antidiscriminatiewetten uitgebreid moeten worden tot mensen in romantische relaties van meer dan twee personen. Twee steden in Massachusetts hebben al soortgelijke wetten aangenomen.

“Ik denk dat we nu een punt hebben bereikt waarop [polyamorie en non-monogamie] min of meer doorbreken. Naarmate het thema meer publiciteit krijgt, worden meer mensen zich ervan bewust en komen er meer media op af”, aldus Brett Chamberlin, oprichter en uitvoerend directeur van de organisatie.

De gevolgen voor kinderen

Als polyamorie doorbreekt in de reguliere cultuur, brengt dit kosten met zich mee, vooral voor kinderen, zegt Amy Hamilton, onderzoeksmedewerker aan het Austin Institute for the Study of Family and Culture aan de Universiteit van Texas. “Dit ontwerp van man en vrouw in een levenverwekkende huwelijksband, ingesteld door God; dat is wat we niet langer willen”, zegt ze. “We willen de vrijheid om onszelf te definiëren en onszelf uit te drukken. Kinderen zijn echter altijd het eerste slachtoffer als de seksuele belangen van volwassenen op de voorgrond komen.”

Voorstanders van polyamorie beweren dat kinderen die opgroeien met meer volwassenen in niet-monogame relaties, extra liefde en aandacht krijgen. Die zou gelijk aan of zelfs beter zijn dan wanneer ze door beide biologische ouders worden opgevoed. In het boek Them Before Us melden auteurs Katy Faust en Stacy Manning echter het tegendeel. Onderzoeken tonen aan dat kinderen altijd een groter risico lopen als er niet-verwante volwassenen in huis zijn. Kinderen die bij één niet-verwante volwassene wonen, hebben 40 keer meer kans om misbruikt te worden en 8 keer meer kans om te sterven door mishandeling dan kinderen die bij twee biologische ouders wonen.

De gevolgen voor de verschillende partners

Polyamorie brengt niet alleen kinderen in gevaar. Socioloog Elisabeth Sheff keurt polyamorie goed, maar stelt dat de extreme emotionele hoogte- en dieptepunten van partners in polyamoreuze relaties voor extra trauma’s en uitdagingen zorgen.

‘Je kunt niet polyamoreus worden en dan van streek raken als er spanningen zijn’, zegt ze. “Je nodigt die spanningen zelf uit.”

Sheff beschrijft een vrouw die vanuit een andere staat verhuisde om bij een stel in een polyamoreuze relatie te gaan wonen. Ze hielp bij het opvoeden van hun kinderen en was de thuisonderwijzer tijdens de pandemie. Na zeven jaar wilde het echtpaar dat ze wegging. Ze had geen wettelijk recht op de kinderen, die nu een ouderfiguur zouden verliezen.

“Die sociale ouders lopen een groot risico,” zegt Sheff. ‘Ze zullen vaak veel middelen, tijd, energie, geld en aandacht in de relatie steken. Maar uiteindelijk hebben ze pech.”

Een volgende stap in de revolutie

Volgens Hamilton (Universiteit van Texas) is polyamorie de volgende stap in de seksuele revolutie. Deze stap komt na de beslissing van het Hooggerechtshof uit 2015, Obergefell v. Hodges, waarbij het homohuwelijk werd gelegaliseerd. Tijdens de Obergefell-beraadslagingen vroeg rechter Samuel Alito zich af hoe het toestaan ​​van een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht andere potentiële relaties zou kunnen beïnvloeden.

Hij zei: “Stel dat we in deze zaak in uw voordeel beslissen. Vervolgens wil een groep bestaande uit twee mannen en twee vrouwen een huwelijk sluiten. Zou er dan enige reden zijn om hen dit te weigeren?” Advocaat Mary Bonauto antwoordde dat een polyamoreuze relatie “niet hetzelfde is” als een huwelijk.

Pastor en spreker Branson Parler vertelt dat mensen in een polyamoreuze relatie zijn kerk hebben bezocht. Parler schrijft voor het Center for Faith, Sexuality, and Gender. Deze organisatie wordt door Rosaria Butterfield en anderen bekritiseerd omdat ze bereid zijn compromissen te sluiten op het gebied van LGBTQ-kwesties. Parler zegt over dit onderwerp dat elke seksuele relatie buiten het Bijbelse huwelijk overspel is. Het reageren op deze volgende stap van de seksuele revolutie begint met het kennen van de waarheid. God heeft ons geschapen om te bloeien en Hem te verheerlijken.

“De Bijbel toont ons dat verbondenheid aan Christus werkelijk aan onze diepste behoeften voldoet. Het patroon van Gods zorg voor Zijn Kerk is ook terug te zien in het huwelijksverbond tussen twee mensen, man en vrouw. In dit patroon mogen we Gods liefde tentoonspreiden in de wereld om ons heen,” zegt hij. “Omdat God trouw is aan ons, moeten wij in onze huwelijken trouw zijn aan elkaar.”


Dit artikel verscheen eerder op WNG.org en is met toestemming overgenomen. Bijbels Beraad MV heeft eerder al over dit thema gepubliceerd.

Ook interessant


Genderverwarring in het Romeinse Rijk

Misschien bent u niet alleen verontrust, maar ook beangst door de seksuele ethiek die de overheid in onze tijd propageert. Die verontrusting

Het gender-experiment nader bekeken (2)

Een echt, inhoudelijk debat over gender. Dat stond Harlaar voor ogen. In 15 bijdragen wordt het gender-experiment van alle kanten belicht.

Mag ik me nog uitspreken?

Als ik mag, zou ik graag enkele woorden van kwetsbaarheid willen uiten in de hoop dat iemand die dit leest troost kan

Commentaar: GenderDoeBoek voor scholen

Hoe ziet een genderinclusieve school eruit? Bij het Transgender Netwerk Nederland (TNN) hebben ze daar wel een beeld bij. Om scholen een