Onlangs werd de Regenboog Index gepubliceerd. Zesenveertig Europese kerkgenootschappen werden langs de meetlat gelegd. De vraag was: Hoe inclusief zijn ze ten opzichte van de lhbti-gemeenschap? De meeste kerken scoorden onvoldoende. In Nederland waren de PKN en de Rooms-Katholieke Kerk bij het onderzoek betrokken. De PKN eindigde als nummer 5 op de lijst, de Rooms-Katholieke kerk op nummer 30.
Wat kunnen de kerken doen om inclusiever te worden voor de lhbti-gemeenschap? Het Nederlands Dagblad (7 mei) publiceerde een greep uit de aanbevelingen. Ik beperk me tot de eerste twee. ‘Erken de waardigheid van ieder mens als kind van God’ en ‘Speek je uit tegen homogeweld’.
Ieder mens een kind van God? Is dat waar? Zo’n statement is een zevenmijlsstap over de hele Bijbelse boodschap heen. In welke richting? Naar iets heel vaag religieus. Nergens in de Bijbel staat dat we allemaal kinderen van God zijn. Er staat wel dat we Zijn schepselen zijn, sterker: dat we naar Zijn beeld geschapen zijn. Daarin ligt de uitzonderlijke waarde van elk mens. Daarin onderscheidt de mens zich ook van de rest van de schepping. Geschapen naar Gods beeld. Kind van God word je door geloof en bekering.
Maar wat betekent ‘inclusief’ nu eigenlijk precies? Iedereen mag erbij horen, zou je denken. Maar in de praktijk lijkt het gewoon te betekenen dat je erbij hoort als je je conformeert aan de heersende cultuur. Bij het uitgebreide artikel over de Regenboog Index plaatste het Nederlands Dagblad een foto van de Oranjekerk in Amsterdam. De regenboogvlaggen wapperen fier aan de gevel. Het onderschrift van de foto luidt: De regenboogvlag hangt uit bij de Oranje Kerk in Amsterdam als statement tegen de zogeheten Nashville-verklaring. Hm. Klinkt niet erg inclusief.
‘Speek je uit tegen antihomogeweld’, is de tweede genoemde aanbeveling. Dat lijkt minder ingewikkeld. Je zou denken het gaat hier over fysiek geweld, dreiging met geweld en het oproepen tot haat. Dingen die altijd en overal verwerpelijk zijn en zeker door de christelijke gemeenschap bestreden zouden moeten worden. Maar de begrippen geweld en haat zaaien lijken telkens breder te worden getrokken. Veel mensen vinden ook afkeuring van de homoseksuele relaties een vorm van geweld, op z’n minst een vorm van homohaat. Verweer je daar maar eens tegen. De Finse christen-politica Päivi Räsänen hangt een gevangenisstraf van zes jaar boven het hoofd omdat ze zou hebben aangezet tot haat tegen homoseksuelen. Haar ‘crime’ is dat ze Bijbelteksten heeft geciteerd.
“Iedereen mag hier in vrijheid zichzelf zijn, zonder dat iemand anders daar wat van zegt,” zei André van Duin in zijn toespraak op de Dam. Het lijkt me meer een wens dan dat het werkelijkheid is. Sterker, het lijkt me een onmogelijkheid. Altijd is er een onderliggende groep, afhankelijk van de heersende cultuur. Er is nu gewoon een nieuwe groep ‘melaatsen’ aan het ontstaan. Het zou al helpen als we daar eerlijk over zouden zijn.
Gepubliceerd 21-04-2021. Geschreven door Krijn de Jong op Zaut.org.
Over homoseksualiteit wordt in christelijke kerken al decennia discussie gevoerd. Kevin DeYoung schreef een verhelderend boek over het thema. De auteur weerlegt
De genderideologie gaat er vanuit dat er een onbeperkt aantal seksuele identiteiten en genders bestaan. De gehanteerde terminologie is daarom voortdurend aan
Regenboog Index en de vrijheid voor iedereen
Onlangs werd de Regenboog Index gepubliceerd. Zesenveertig Europese kerkgenootschappen werden langs de meetlat gelegd. De vraag was: Hoe inclusief zijn ze ten opzichte van de lhbti-gemeenschap? De meeste kerken scoorden onvoldoende. In Nederland waren de PKN en de Rooms-Katholieke Kerk bij het onderzoek betrokken. De PKN eindigde als nummer 5 op de lijst, de Rooms-Katholieke kerk op nummer 30.
Wat kunnen de kerken doen om inclusiever te worden voor de lhbti-gemeenschap? Het Nederlands Dagblad (7 mei) publiceerde een greep uit de aanbevelingen. Ik beperk me tot de eerste twee. ‘Erken de waardigheid van ieder mens als kind van God’ en ‘Speek je uit tegen homogeweld’.
Ieder mens een kind van God? Is dat waar? Zo’n statement is een zevenmijlsstap over de hele Bijbelse boodschap heen. In welke richting? Naar iets heel vaag religieus. Nergens in de Bijbel staat dat we allemaal kinderen van God zijn. Er staat wel dat we Zijn schepselen zijn, sterker: dat we naar Zijn beeld geschapen zijn. Daarin ligt de uitzonderlijke waarde van elk mens. Daarin onderscheidt de mens zich ook van de rest van de schepping. Geschapen naar Gods beeld. Kind van God word je door geloof en bekering.
Maar wat betekent ‘inclusief’ nu eigenlijk precies? Iedereen mag erbij horen, zou je denken. Maar in de praktijk lijkt het gewoon te betekenen dat je erbij hoort als je je conformeert aan de heersende cultuur. Bij het uitgebreide artikel over de Regenboog Index plaatste het Nederlands Dagblad een foto van de Oranjekerk in Amsterdam. De regenboogvlaggen wapperen fier aan de gevel. Het onderschrift van de foto luidt: De regenboogvlag hangt uit bij de Oranje Kerk in Amsterdam als statement tegen de zogeheten Nashville-verklaring. Hm. Klinkt niet erg inclusief.
‘Speek je uit tegen antihomogeweld’, is de tweede genoemde aanbeveling. Dat lijkt minder ingewikkeld. Je zou denken het gaat hier over fysiek geweld, dreiging met geweld en het oproepen tot haat. Dingen die altijd en overal verwerpelijk zijn en zeker door de christelijke gemeenschap bestreden zouden moeten worden. Maar de begrippen geweld en haat zaaien lijken telkens breder te worden getrokken. Veel mensen vinden ook afkeuring van de homoseksuele relaties een vorm van geweld, op z’n minst een vorm van homohaat. Verweer je daar maar eens tegen. De Finse christen-politica Päivi Räsänen hangt een gevangenisstraf van zes jaar boven het hoofd omdat ze zou hebben aangezet tot haat tegen homoseksuelen. Haar ‘crime’ is dat ze Bijbelteksten heeft geciteerd.
“Iedereen mag hier in vrijheid zichzelf zijn, zonder dat iemand anders daar wat van zegt,” zei André van Duin in zijn toespraak op de Dam. Het lijkt me meer een wens dan dat het werkelijkheid is. Sterker, het lijkt me een onmogelijkheid. Altijd is er een onderliggende groep, afhankelijk van de heersende cultuur. Er is nu gewoon een nieuwe groep ‘melaatsen’ aan het ontstaan. Het zou al helpen als we daar eerlijk over zouden zijn.
Gepubliceerd 21-04-2021. Geschreven door Krijn de Jong op Zaut.org.
Krijn de Jong
Ook interessant
Heldere taal van Kevin DeYoung in boek over homoseksualiteit
Over homoseksualiteit wordt in christelijke kerken al decennia discussie gevoerd. Kevin DeYoung schreef een verhelderend boek over het thema. De auteur weerlegt
Over wie hebben we het? Lhbt, lhbti+, lhbtiqa+, …
De genderideologie gaat er vanuit dat er een onbeperkt aantal seksuele identiteiten en genders bestaan. De gehanteerde terminologie is daarom voortdurend aan
God: geen man maar een Man
Hoe moet je naar God verwijzen? Met het woord ”Hij”, of ”hij”, of nog weer anders? Voor veel christenen is dat geen
‘Ben’ je homo? – Seksualiteit, identiteit en de Bijbel
Is iemand zijn of haar seksualiteit? Is een mens met homoseksuele gevoelens een homo? In hoeverre bepalen je gevoelens je identiteit? Daarover
Luister: lezing prof. dr. Van Vlastuin tijdens besloten studiedag
„De boodschap van Gods huwelijksrelatie met mensen”, zo zou je de Bijbelse boodschap volgens prof. dr. W. van Vlastuin kunnen samenvatten. „Het
Wees een vent!
Morning-afterpil kan wel degelijk abortief werken, blijkt uit onderzoek
Pastoraat bij echtscheiding – deel II: De profetische roeping van de kerk
Onderzoek: Huwelijk is de beste voorspeller van geluk op de lange termijn
Rechter: Gendertransitie verzwijgen voor ouders brengt drievoudige schade
Populaire artikelen
Wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?
Agenda
27 september 2023 / 27 september 2023
28 september 2023 / 28 september 2023
3 oktober 2023 / 3 oktober 2023
4 oktober 2023 / 4 oktober 2023
11 oktober 2023 / 11 oktober 2023