Misschien vind je het een rare vraag. Voor jou horen seksualiteit en huwelijk bij elkaar. Zo hebben je ouders erover gesproken. Je hoort het in de kerk. En als jullie als vriend en vriendin samenzijn, praten jullie er ook weleens over met elkaar. Misschien heb je samen wel een grens afgesproken. Dit doen we wel, dat niet. Heel gewoon – of toch niet?

In een preek over het zevende gebod werd de vraag ”Met wie rol jij het bed in?” ook gesteld. En de dominee vertelde wat hij recent van een docent gehoord had. Het ging over meiden die zomaar het bed inrolden met een jongen die ze amper kende. Ik luisterde thuis naar die preek, maar kon me voorstellen dat het in de kerk opeens schrikwekkend stil werd. Zoals dat wel eerder gebeurde als dit soort zaken in een volle kerk (zo’n 1600 mensen) ter sprake kwamen.

Overgebleven vrucht

Vooropgesteld: seksualiteit is een van de heel mooie vruchten die nog overgebleven zijn uit het paradijs. Een man en een vrouw die elkaar hebben leren kennen, liefhebben, waarderen en vertrouwen, geven hun lichaam aan elkaar. Ze worden ‘tot één vlees’. Zo hebben de eerste mensen dat ervaren. En zo is het nog als het in alle puurheid binnen de omheining van het huwelijk gebeurt. 

De apostel Paulus bleef zelf ongetrouwd. Dat was een gave. Hij legt niemand het vrijgezellenleven op, maar geeft wel aanwijzingen voor een goed huwelijk. Lees maar na in bijvoorbeeld 1 Korinthe 7 en Efeze 5. 

Niet tijdgebonden

Paulus’ adviezen zijn niet tijdgebonden („zo was het nu eenmaal in het Oosten”), niet achterhaalt („ja, vróéger, toen kon dat nog, nu lachen ze je uit als je geen seks voor het huwelijk wilt”) en hoeven door de Geest van God niet anders omschreven te worden, omdat „de tijd dat toch echt van ons vraagt.” Paulus’ adviezen zijn de moeite van het overdenken waard. Doe het samen, als je een relatie hebt. Doe het biddend! Bedenk dat biddende handen opgeheven of gevouwen handen zijn. Die kunnen op dat moment niet te ver gaan als het om seks gaat!

Een ‘moetje’

Seksualiteit hoorde vanouds her dus binnen de begrenzing van een huwelijk. „Maar er waren altijd stelletjes die moesten trouwen”, zeg je. Dat klopt. Er zijn zelfs streken in ons land waarin het ‘moetje’ bijna een wet van Meden en Perzen was. Het werd gezien als een soort test. Terecht wordt hiertegen gewaarschuwd. Als je als christen wilt leven, moet je niet mee doen aan zulke ontsporingen! 

Ben je toch te ver gegaan met elkaar, dan mag die zonde beleden worden. Doe het ook als er géén zwangerschap op volgt. Een oudere man zei na een schuldbelijdenis van een jong stel dat tegen het zevende gebod had gezondigd tegen me: „Zij komen er eerlijk voor uit. Van hoeveel andere stelletjes geldt hetzelfde, maar omdat er geen kindje komt, verzwijgen ze het?” Bedenk dat het belijden van zonde en stoppen met zondigen ruimte geeft voor vergeving.

Waarom?

Maar wat nu als jij hoort tot de meiden (of jongens) die al na één ontmoeting met iemand in bed duiken? Mogelijk lees je dit artikel niet zelf. Hopelijk deelt een andere jongere het per ongeluk of expres met je. Mag ik dan even met je praten? Wat beweegt je om dit te doen?

Zomaar een paar dingen die ik kan bedenken…

  • Iedereen doet het!
  • Seks hoort er toch gewoon bij?
  • Ik wil verder met die jongen/dat meisje, dus…
  • Het voelt ergens niet helemaal goed, maar is wel lekker.
  • Ik was verdrietig en vond hierin troost.

Misschien kun je op de puntjes je eigen reden invullen, ik kan namelijk niet in jouw hoofd kijken. En me al helemaal niets voorstellen bij ‘in bed rollen met ieder willekeurig iemand’. Ben ik daarvoor te wereldvreemd? Nou nee, ik ben meerdere keren in Amsterdam geweest en tijdens een wandeling ook eens ‘verdwaald’ op de Zeedijk. De Wallen, zeg maar. Daar waar vrouwen zich schaamteloos te koop aanbieden. Hoewel, schaamteloos? De schaamte voorbij is misschien een betere uitdrukking – onder deze vrouwen zijn er ook die graag een ander leven zouden willen hebben en zich in hun diepste zelf écht schamen. 

Weet je hoe jongens onderling over meisjes praten die met jan-en-alleman in bed duiken? Ze geven je dezelfde benaming als de vrouwen op de Wallen. Hoer. Wil je dat? En jongens die telkens een ander meisje uitkiezen voor hun seksuele pleziertjes staan ook in een bepaald daglicht. 

Van de Schepper

Jouw lichaam is niet van jezelf, maar van de Schepper. Hij heeft het gemaakt, ‘geformeerd als een borduursel’ (zie Psalm 139) in je moeders buik. Als het goed is binnen de begrenzing van een huwelijk tussen een man (je vader) en een vrouw (je moeder). Terwijl ik dit schrijf, besef ik dat het ook anders kan liggen. Dat is verdrietig, maar betekent natuurlijk niet dat jij het dan ook anders moet doen.

En net zo goed als we rentmeester zijn van de natuur, zijn we dat van ons lichaam. We mogen er dus niet zomaar mee doen wat we lekker vinden! 

Zoveelste hands

En dan nog iets. Jij rolt met elke willekeurige kerel in bed (ik overdrijf expres een beetje), maar op een dag krijg je daar toch spijt van (dank God als je het gaat zien als zonde!). En je gaat verlangen naar een echte, hechte relatie – ja, zelfs een huwelijk. Welke jongen (of welk meisje) heeft zin in een tweede-, derde- of vijfdehandsje, denk je?  

Jaja, ik weet dat er vergevingsgezinde jongeren zijn. Zij willen ook daarin het beeld van Jezus vertonen. Maar dat mag nooit je uitgangspunt zijn om er dan seksueel maar een poosje op los te leven! En je vergooide leven verzwijgen bij een goede relatie is ook niet de beste optie. Daarin loop je op een (goede) dag vast, met alle gevolgen van dien. 

Tips

  • Denk na over de stappen die je op seksueel gebied doet. 
  • Tel tot tien als je weet hoe gevoelig je voor aandacht van het andere geslacht bent. 
  • Vraag je af of het die ander écht om jou te doen is, of slechts om jouw lichaam.
  • Zet als het ware het werkwoord ‘Wachten’ op je telefoon, je laptop, je rugzak, enzovoort. 
  • Zeg nee tegen de mode van deze eeuw en weiger losse relaties. Het gaat om jouw eer, maar ook en bovenal om de eer van jouw Schepper.
  • Belijd je zonden als je te ver gegaan bent. Allereerst op je knieën in het gebed, maar ook bij je ouders. Als het een zonde is, die algemeen bekend is, dan kan het goed zijn om ook een kerkenraadslid in vertrouwen te nemen.   
  • Wacht geen jaren, in de hoop dat zaken verjaren, want zonden kunnen alleen door God achter Zijn rug geworpen worden (zie Jesaja 38 vers 17). Ergens las ik hierover: ‘Het achter de rug werpen van alle zonden door God heeft in Jesaja 38 alles te maken met de hernieuwde ruimte voor het leven dat Hizkia ontvangt uit Gods hand.’ Kijk, dan kun je verder!
Gerelateerde artikelen

Het mooiste liefdeslied – praktische lessen uit Hooglied #2: grote verschillen & online daten

In het boek Hooglied bezingt Salomo de liefde tot zijn bruid. Op…