De documentaire van RTL over de LHBTI-ideologie

Feel free to download and share all the photos are in the public domain.
Leestijd: 7 minuten

RTL is druk bezig met het maken van een documentaire over de LHBTI-ideologie. Hiervoor zal ook onderzoek gedaan worden onder reformatorische en islamitische scholen. De vraag is dan hoe zij de ontwikkelingen van de LHBTI-ideologie ervaren.[1]  Je zou denken dat het voor christenen een goede gelegenheid is om duidelijk te maken wat de Bijbel er over zegt en hoe wij erin staan. Maar mijn ervaring is echter dat er bij veel kerkleiders en schoolleiding een gevoel van schrik heerst. Waarom eigenlijk? 

Strijdende grondwetsartikelen

Dit zou, mijns inziens, te maken kunnen hebben met de gevolgen van de tegenstrijdigheden in grondwetsartikelen. Dan zijn we bijvoorbeeld bang dat artikel 6 (de vrijheid van godsdienst, dat ieder het recht heeft zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden) niet meer van kracht zou zijn omdat het haaks zou staan op artikel 1 van de grondwet (verbod op discriminatie).Het kan ook gaan over de spanning die er is tussen artikel 7 (vrijheid van meningsuiting) en artikel 1. Of over artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en de plicht dat iedereen die zich in Nederland bevindt in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden. Of zijn we gewoonweg bang omdat we een minderheid vormen, als het gaat om de LHBTI-ideologie?

Sta vast in de Bijbelse leer

Welnu, als ik een Bijbelgetrouwe christen ben, dan ben ik per definitie in de minderheid, hoeveel te meer als creationist? Ik geloof namelijk dat de hemel en de aarde iets meer dan 6000 jaar geleden werden geschapen, en dat de hele planeet meer dan 16 eeuwen later onder water kwam te staan. Hierna geloof ik dat er een verspreiding van het volk was door de spraakverwarring bij de toren van Babel. Zo geloof ik ook dat de Heere Jezus dé Messias is. Hij is de Zoon van God, is 2000 jaar geleden in deze wereld gekomen om voor onze zonden gekruisigd te worden, is gedood, na drie dagen opgestaan en ten hemel gevaren, van waar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

In de loop der jaren ben ik behoorlijk gewend geraakt aan opgetrokken wenkbrauwen en verbaasde glimlachen als ik mijn geloofsovertuiging met anderen deel. Het doet mij denken aan de mariniers.  

De vergelijking met een marinier

Mariniers worden degelijk opgeleid om in een oorlogssituatie te kunnen strijden. Als commandant zorg je er voor dat je soldaten goed voorbereid worden. Het kan niet zo zijn dat je voor een opleiding als marinier kiest, in verbondenheid, eenheid en toewijding; maar je zou dan niet bereid zijn om als het nodig is ook op te treden en je land met volle overtuiging te verdedigen.

Als ik dit zou mogen vertalen naar de geestelijke strijd die wij te strijden hebben, valt het al te vaak tegen. Een predikant, als primus inter pares, zou dan de commandant zijn, de “aanvoerder” van zijn gemeente. De gemeenteleden fungeren dan als soldaten. Worden de soldaten wel voorbereid om te strijden? Of worden ze alleen gewaarschuwd voor een eventuele strijd en wordt er in de tussentijd alleen maar aandacht besteed aan het wapentuig: bekering, verlossing, rechtvaardiging, heiliging…? De christensoldaten krijgen de theorie te horen, maar de praktijk blijft bij veel kerkleiders vaak buiten beeld. Waar blijft toch de praktijk der godzaligheid, waar de Nadere Reformatoren (zoals Gisbertus Voetius) zo vaak op hamerden?

Onze plichtsbetrachting

De apostel Paulus is daar helder in: “Werk uws zelfs zaligheid met vreze en beven; want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen” (Fil. 2:12-13). Merkwaardig is ook wat de kanttekenaars hierover zeggen. Er staat niet dat je moet wachten totdat God in je ziel gaat werken! Kanttekening 47 zegt: “maar benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die de Heere God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.”

De Nadere Reformatoren spreken in dit verband van plichtsbetrachting.[2] Dan denk ik aan de woorden van de apostel Petrus, in 2 Petr. 1:10 “Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.” Dus ligt de verantwoordelijkheid bij ons om die op te nemen en niet om het af te wachten.[3] Denk maar aan wat de Heere Jezus in Lukas 11:9 tegen Zijn hoorders zegt: “Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.”

Zo behoort een soldaat zich ook voor te bereiden.  Alleen dan kan hij in het leger voor zijn land strijden. Hij richt zich niet alleen op de theorie, hoe belangrijk ook, maar dat gaat gepaard met de nodige discipline en voortdurende training. Zo wordt hij klaar gemaakt voor de confrontaties die hem als militair te wachten staan. Zo behoren ook christenen zich voor te bereiden, om anderen te woord te staan. Nee, niet andere christenen, maar juist andersdenkenden. Kortom, om op te komen voor wat de Bijbel ons leert en voor wat we geloven. Die twee dingen gaan samen.

Wereldsgezindheid binnen onze kerken

De reden voor deze gelijkenis is wat er met de Coronacrisis binnen vele reformatorische kerken werd waargenomen. Ik moest denken aan een artikel van dr. W.J. Op ’t Hof in het Reformatorisch Dagblad van 27 september 2021.[4] Volgens hem heeft deze crisis kerkgenootschappen kunnen “overvallen” vanwege het wereldsgezindheid binnen onze kerken. Velen zitten wel tot tweekeer toe per zondag in de kerk, maar al te vaak ontbreekt het hun aan oprecht vertrouwen op de Heere onze God. Hoe kan dat…?

Ergens gaat het fout binnen vele kerken, als het op het strijden van de goede strijd aankomt, (1 Tim. 6:12). Het ontbreekt aan waarachtige bekering, we zijn tevreden met onze reformatorische bubbel en zien onze verdwaasde medemens niet als een ziel op weg naar de eeuwigheid.[5] Ligt het dan aan het leger, ligt het aan de aanvoerders of ligt het misschien aan de Praktische-Opleiding tot Officier der Mariniers (POTOM) tot legercommandanten (lees: de theologen op de theologische universiteiten)?[6]

De Bijbel en de twee genders

Terug naar wat RTL met hun documentaire van plan is. Leert de Bijbel niet dat er maar twee genders zijn: de man en de vrouw? (Gen. 1:27). Bij mensen wordt het geslacht bepaald door geslachtschromosomen. Personen met één X-chromosoom en één Y-chromosoom (XY) zijn mannelijk; personen met twee X-chromosomen (XX) zijn vrouwelijk. Dat is ook precies wat de Bijbel ons leert, er zijn maar twee mogelijkheden. Vasthouden aan een vanzelfsprekende waarheid, zoals dat er maar twee geslachten zijn (mannelijk en vrouwelijk), wordt door de reguliere media gedoofd en afgeschilderd als een “kwetsende positie”. Maar toegeven aan meerdere opties is niet liefdevol als we weten wat de gevolgen ervan, Bijbels gezien, zullen zijn. Het is dwaas om te denken dat zolang jij en ik maar gehoorzamen aan een niet-Bijbelse leer, dat we dan niets te vrezen hebben.

Gevolgen van onverschilligheid

Veel mensen die gehoorzamen, omdat ze denken dat deze kwesties hen op dit moment niet al te veel raken, zijn wel erg naïef; ze realiseren zich niet dat hun vrijheid daarmee wordt uitgehold. Vroeg of laat kunnen zij het echter zijn die nu denken gespaard te kunnen blijven van aanvallen en vervolgingen, die echt in de minderheid zullen belanden.

Slapende garnalen

Dan denk ik aan teksten zoals: “Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen” (Matth. 5:10).[7] Of vers 11 “Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.” En dan heb ik het niet eens over de waarschuwing van de apostel Paulus om niet wereldgelijkvormig te zijn, denk maar aan Rom. 12:1-2.

Ik kom nog even bij de mariniers terug. Er valt veel van mariniers te leren (in plaats dat zij van ons leren). Een marinier weet dat hij altijd in de minderheid is. Dat geldt in het bijzonder voor de kikvorsmannen. Ja, om in de minderheid te zijn brengt uitdagingen met zich mee. Het is niet gemakkelijk om tegen de stroom in te gaan. Maar ik geloof liever Gods Woord, dan alleen maar met de stroom mee te gaan. Op Aruba, waar ik vandaan komt, hebben ze een gezegde dat hierbij aansluit: “het zijn de slapende garnalen die met de stroom worden meegenomen”. Bent u ook zo’n ’slapende garnaal’? Al te vaak uit angst ook nog.

Waar blijft toch het vertrouwen in de Heere onze God (zie HC vr.1)? Geloven we echt dat Christus Jezus onze Getrouwe Zaligmaker is? We geloven toch dat alle dingen ten goede medewerken, voor een ieder die God liefheeft? (Rom.8:28). We geloven toch dat niets de Heere onze God kan overkomen, zoals het ons weleens overkomt, maar dat Hij alles regeert?

Boosheden in de lucht

In Matth. 5: 14 staat: “Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn.” En Matth.5:16 “Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.” Waar zijn we gebleven in deze strijd…? De apostel Paulus waarschuwt ons, dat we niet te strijden hebben tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht (Ef. 6:12). Zijn we ons daarvan wel bewust?

Tenslotte

Als het gaat om de LHBTI-ideologie, hebben we te maken met SDG 5 van Agenda 21.  Deze 5de duurzaamheidsdoelstelling stelt dat er in 2030 geen verschil meer moet zijn tussen de genders, dat het op de scholen veilig moet zijn om te zijn wie je ook bent. Het is een pijl uit de koker van het feministische ideologie. De zeventien duurzaamheidsdoelstellingen van Agenda 21 zijn helemaal niet hetzelfde als wat wij rentmeesterschap noemen. Het heeft een neomarxistische basis met een totalitaire achtergrond, waar velen al te vaak geen rekening mee houden.

Tenslotte zou ik willen zeggen: sta vast en sterk op de waarheid van de Schriften, Gods onfeilbaar Woord. “Vrees niet; want die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn” (2 Kon. 6:16). John Knox verwoordde het zo: “One man plus God is a majority”. Veel sterkte in deze strijd toegewenst, en dat onze inzet zou mogen bijdragen aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk.


Pierre J. Beaujon is docent in het voortgezet onderwijs en woordvoerder van Christenen Coalitie.


[1] https://www.rtl.nl/rtl-boulevard/entertainment/artikel/5352436/documentaire-over-suicide-onder-lhbtiers-de-maak

[2] Denk in dit verband maar aan Psalm 34:6 (ber.): “opdat g’ uw plicht betracht”; of Psalm 37:2: “Stel op den Heer’ in alles uw betrouwen; betracht uw plicht…”. Onze plichtsbetrachting heeft helemaal niets te maken met het remonstrantisme! Het remonstrantisme houdt in, dat ik mijn plicht als christen doe in verwachting op een gunst van God. Het doet erg veel denken aan de Romeinse afgodsdienst. Latijn: do ut des (ik geef met de bedoeling dat een afgod mij iets geeft). Dit is de wederkerigheid in de Romeinse afgodsdienst, de verwachting van bescherming of een gunst van een afgod na een offer. Dit is ook de insteek van het remonstrantisme: “ik doe mijn best opdat God mij zou belonen.” Dat is beslist níet wat er met plichtsbetrachting bedoeld wordt.

[3] Als ik het met de woorden van Hoogl. 2:10 mag zeggen: Sta op, Mijn vriendin, Mijn schone, neem je verantwoordelijkheid, en kom. In de kanttekeningen staat namelijk: kom herwaarts, te weten om Mij te dienen (Kanttekening 36).

[4] „Zonder geloof slaat in coronatijd de angst toe” Herman Paul meld in zijn boek over secularisatie, dat een materialistisch wereldbeeld met een ongekende welvaartstijd ervoor gezorgd hebben dat steeds meer mensen in de westerse wereld van hun “oer-bestemming” vervreemden. Daarin ben ik het ook met hem eens. Het verlangen van veel kerkmensen ging zich uitsluitend richten op de dingen van deze wereld, die uiteindelijk geen bevrediging geven. Het seculiere denken en het materialistische wereldbeeld zijn volop aanwezig binnen onze reformatorische gezindte.

[5] Het mag ons wel verschrikken, dat de Heere Jezus Zelf zegt: het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn dan ulieden (zie Matth. 11:24). Kortom, we behoren beter te weten. Ons onverschillig gedrag heeft gevolgen. We kunnen niet blijven wegkijken of meedoen.

[6] Tomás Halík schrijft in Ik wil dat jij bent. Over de God van liefde: ”Het tegenovergestelde van liefde is niet haat, maar zelfliefde”. Een interessante opmerking, maar hij gaat nog een stap verder. ”Het tegenovergestelde van geloof is niet het atheïsme, maar zelfverafgoding”. Idolatrie, was dat niet de oorzaak van de zondeval, Gen. 3:15? Hoe zit dat bij ons?

[7] Christelijke anti-woke-activist Charlie Kirk vermoord: Amerika verbijsterd na moord op christelijke activist. Dat zijn dood toch als een zaad mag zijn voor de westerse kerk, dat zij zal spreken met dezelfde helderheid. 

Ook interessant

boek Wilma Samyn en Marieke den Butter

Recensie: Vasthouden en doorgeven

‘Vasthouden en Doorgeven’ wil lezers een Bijbels fundament geven in een seculiere wereld. De boodschap is soms confronterend.

Gezinnen kunnen samen een dorp worden

Uiteenvallende gezinnen voorkom je niet door een ouderschapscursus. We moeten weer gemeenschappen bouwen die samen een dorpje vormen.

Bevrijd worden van jezelf

Wie kent niet de worsteling met gevoelens van onzekerheid? Kijken naar Christus bevrijdt ons van dit ongezonde bezig zijn met onszelf.