Sonnevelt: “Men begrijpt ons niet. Zou dat waar zijn?”

Ds. Sonnevelt spreekt in Yerseke_appelavond BBMV 30 okt 2025
Leestijd: 5 minuten

Op 30 oktober organiseerde Bijbels Beraad MV een appelavond in Yerseke. Ds. C. Sonnevelt sprak over de Vreemde Nieuwe Wereld waar we in zijn geraakt. Lees en luister zijn lezing.

We leven in een tijd waarin je zelf bepalen kan of je een jongen of meisje bent, een man of vrouw, of geen van beide! Het is de tijd van LHBTI en regenboogvlaggen, van Roze Wandelaars en Paarse Vrijdag, van COC en genderkoek. Het morele landschap van West-Europa is voorgoed veranderd. Deze nieuwe wereld lijkt verdacht veel op de wereld die de Britse schrijver Aldous Huxley in 1932 beschreef in zijn sciencefictionroman Brave New World. Hij beschrijft een wereld waarin alles maakbaar is, de grote leiders alles voorschrijven en de gewone man – daarbij geholpen door een dagelijkse dosis drugs – zijn slavernij als vrijheid is gaan beschouwen. Het is een wereld waarin seksuele losbandigheid de hoogste norm is en alle waarden zijn omgekeerd. Kortom, een wereld van grote verwarring.  

Wat is er in onze tijd aan de hand? En hoe is het zo ver gekomen? Beseffen we ook de ernst van de situatie? En wat staat ons te doen? Deze vragen stelde ds. C. Sonnevelt centraal tijdens zijn lezing op de appelavond in Yerseke, 30 oktober jongstleden, die door zo’n 600-700 bezoekers werd bezocht. Een uittreksel van zijn lezing.  

  1. WAT IS ER AAN DE HAND? WELKE GOLVEN ZIJN OVER ONS HEEN GEROLD? 

Drie emancipatiegolven hebben het maatschappelijke landschap ingrijpend veranderd: 

  1. Feminisme: Wie het Nederland van ruim 100 jaar geleden vergelijkt met vandaag, ziet een wereld van verschil. De discussie over het standpunt van de SGP ten aanzien van het passieve kiesrecht voor vrouwen roept in onze tijd niet alleen verbazing, maar ook boosheid en walging op (zie afgelopen verkiezingscampagne).  
  1. Homoseksualiteit: Ruim 50 jaar geleden vroeg het COC om énige tolerantie voor homo’s. Vandaag mogen Bijbelgetrouwe christenen blij zijn als ze nog geduld worden (zie de uitzending van Nieuwsuur over reformatorische scholen). 
  1. Transgenderisme: Ruim 25 jaar geleden hadden mensen glazig gekeken wanneer iemand zei: “Ik zit in het verkeerde lichaam”. Inmiddels is het ‘cool’ wanneer een meisje van 16 jaar uit de kast komt als een transman (“Welcome to the club!”). 

Kortom, een vreemde, nieuwe wereld (de titel van de Nederlandse samenvatting van een boek van Carl Trueman, The Rise and Triumph of the Modern Self). 

  1. HOE IS HET ZO VER GEKOMEN? HOE ZIJN DEZE GOLVEN ONTSTAAN? 

De spreker schetste vervolgens vijf historische en geestelijke ontwikkelingen die aan de basis liggen van de huidige morele crisis. 

  1. De Paradijsrevolutie: In het Paradijs zeiden we het al: “Geen God en geen meester!” In de westerse wereld is sinds de 18e eeuw een grote omslag gekomen, maar in onze val en opstand tegen God ligt de diepste wortel van de huidige ontwikkelingen. 
  1. De Verlichting (rationalisme): De rede van de mens werd allesbepalend, met als gevolg dat de wetenschap (tot bloei gekomen m.n. dankzij het christendom) over de Bijbel ging heersen. Zie: Francis Schaeffer, Hoe zullen wij dan leven? 
  1. De Romantiek: Het gevoel van de mens kwam op de troon. Het was niet langer: “Ik denk, dus ik ben”, maar: “Ik voel, dus ik ben”. Niet God staat nog langer centraal, maar de mens met zijn ‘authentieke zelf’ (daarom zelfverwerkelijking en -aanbidding). 
  1. Het postmodernisme: Er is een einde gekomen aan het tijdperk van ‘de grote verhalen’ (christelijk, liberaal of socialistisch). Ieder heeft z’n eigen verhaal en niemand kan zeggen: “Mijn verhaal is beter”. Er is in deze manier van denken geen absolute waarheid. Alles is subjectief. 
  1. De seksuele revolutie: Hierin zien we een afbraak van de puriteinse (of ‘preutse’) waarden. Het huwelijk en het gezin gaan op de helling. De remmen gaan los. Sigmund Freud omschreef de mens als een door-en-door seksueel wezen; “daar ligt je kern.” Identiteit wordt niet langer gezien als een zaak van je sekse (je geboortegeslacht), maar van gender (je ervaren geslacht).  

Meer zou genoemd kunnen worden, maar dit zijn vijf van de belangrijkste wortels van de diepe crisis waarin onze westerse wereld vandaag is beland. 

  1. ZIEN WE DE ERNST VAN DE SITUATIE? IS ER GEEN REDEN TOT GROTE ZORG? 

Beseffen we hoe ernstig de situatie vandaag is? Dringt de urgentie ervan wel tot ons door? Het is niet ongegrond hieraan te twijfelen.  

Velen in onze kring denken: We waren te veel naar binnen gericht – in onze bubbel – maar als we nu eens in begrijpelijke taal uitleggen waarvoor we staan, dan zou men wel meer begrip voor ons hebben, want ach, men begrijpt ons niet. Zou dat waar zijn? Of… begrijpt men ons (juist dan) maar al te goed? 

Na de verkiezingsuitslag van 29 oktober 2025 is het beeld alleen maar zorgwekkender geworden. De partij in ons land die nu wellicht de lakens gaat uitdelen – D66 o.l.v. Rob Jetten – is de partij van een doorgeslagen libertijns denken. Dit zal grote gevolgen krijgen voor abortus (!) en andere medisch-ethische thema’s, voor onze scholen (art. 23) en voor het Nederlandse beleid t.a.v. Israël. 

  1. WAT IS DE REMEDIE? WAT STAAT ONS TE DOEN TE MIDDEN VAN DIT ALLES? 

Te midden van al deze ontwikkelingen riep ds. Sonnevelt op tot een duidelijk en radicaal antwoord. Er zijn medicijnen, middelen om te gebruiken te midden van dit alles.  

  1. Allereerst moeten we terug naar de Bijbel, terug naar de waarheid van Gods Woord! “Tot de Wet en tot de getuigenis!”, was het wachtwoord van de Reformatie. We moeten daarom terug naar de Schrift! Daarbij hebben we ‘nee’ te zeggen tegen de nieuwe hermeneutiek (bijvoorbeeld te zien bij de vrouw in het ambt). We moeten ook boeken lezen die Schriftuurlijke antwoorden geven op ethische vragen. Lees bijvoorbeeld het boek van dr. P. de Vries en dr. M. Klaassen, Liefde die boven alles uitgaat en dr. M. Klaassen, En die twee zullen tot één vlees zijn. 
  1. Daarnaast moeten we terugkeren naar de werkelijkheid van Gods heilzame scheppingsordeningen. Lees in het boek van de Schrift (Gods bijzondere openbaring), maar ook in het boek van de natuur (Gods algemene openbaring). In de Rooms-Katholieke traditie lijkt van die klassieke visie meer bewaard te zijn dan in het hedendaagse protestantisme. Zie hiervoor het boek van dr. M. Klaassen, Gods goede orde 
  1. We moeten ons niet laten imponeren door zogenaamde deskundigen en wetenschappers, bijvoorbeeld wanneer ze een bepaalde genderidentiteit herleiden tot (mankementen in) het brein. Zie daar tegenover de column van prof. Henk Jochemsen in het RD van 23 oktober 2025, “Wij zijn níét ons brein”. 
  1. Wees verder ook radicaal en niet halfslachtig. Schipper niet, maar wordt wakker en kom uit voor de waarheid (wát ook de kosten zullen zijn). Zijn wij bereid tot lijden? Zie het vraaggesprek met Gilbert Hovespian in het RD van 24 oktober 2025. 
  1. Zoek naar de kennis van Gods genade in uw persoonlijk leven. Pakweg 50 jaar geleden kon je rustig mee-kabbelen. Je kon als het ware godsdienstig zijn zonder God en christen zonder Christus; vandaag kan dat niet meer. Zie het artikel van G.R. van Leeuwen in De Wachter Sions van 23 okt., pag. 7 (het voorbeeld van Charlie Kirk). 

Na afloop van de lezing werden er veel vragen ingediend. Hiervan werden een aantal besproken door het forum, dat bestond uit oud. A.W. Koole (GG Kruiningen), ds. L. van der Kuijl (GG Waarde), oud. J. de Nooijer (GGiN Kruiningen), ds. C. Sonnevelt (lid visiegroep Bijbels Beraad M/V) en oud. H. Uil (OGGiN Zierikzee). De overige vragen worden binnenkort beantwoord op onze vragenpagina en het WhatsAppkanaal.  

Tijdens het afsluitende appelwoord dat hierop volgde ging Laurens van der Tang in op de verkiezingsuitslag en de noodzaak van bekering en innerlijke vernieuwing. De avond werd besloten door ds. L. van der Kuijl.  

Ook interessant

Kerkgebouwen in regenboogkleuren

De periode van 30 juli tot en met 7 augustus is uitgeroepen tot Prideweek. Hoogtepunt van deze week is de decadente Gay